Veturityypit

Suomessa on käytössä kolme raskasta sähköveturityyppiä ja kolme dieselveturityyppiä, joita käytetään sähköistämättömillä rataosilla linjaliikenteessä sekä ratapihojen vaihtotyössä.  

Sähköveturit

Vectron-sähköveturi liikenteessä

Sr3-veturi eli Vectron on uusin energiatehokas työjuhta, joka muuntautuu moneen käyttötarkoitukseen. Lue lisää Vectronista
Valmistaja: Siemens
Käyttöönottovuodet: 2017–
Huippunopeus: 200 km/h
Paino: 90 tonnia

Sr2-sähköveturi asemalla

Sr2 on suunniteltu sekä raskaaseen tavara- että nopeaan matkustajaliikenteeseen.
Valmistaja: Bombardier (ABB/SLM)
Käyttöönottovuodet: 1996–2013
Huippunopeus: 210 km/h
Paino: 84 tonnia

Sr1-sähköveturi Helsingin asemalla

Sr1-sarja on käytössä sekä matkustaja- että tavaraliikenteessä lähes kaikilla sähköistetyillä rataosilla.
Valmistaja: Novotsherkasskin sähköveturitehdas
Käyttöönottovuodet: 1973–1985
Huippunopeus: 140 km/h
Paino: 86 tonnia

 

 

Dieselveturit

Dr19-veturi Hangon satamassa

Dr19

Dr19 on VR Groupin tuorein dieselveturitulokas, joka tulee palvelemaan erityisesti tavaraliikenteen tarpeita.
Valmistaja: Stadler, Espanja
Ensimmäiset veturit toimitetaan 2022
Kaupallinen liikenne alkaa 2023
Huippunopeus: 120 km/h
Paino: 88 tonnia

Dr16

Dr16-vetureita käytetään sekä tavara- että henkilöliikenteessä.
Valmistaja: Valmet Oy
Käyttöönottovuodet: 1986–1992
Huippunopeus: 140 km/h
Paino: 84 tonnia

Dr14

Dr14 on suunniteltu raskaisiin vaihto- ja järjestelytöihin.
Valmistaja: Lokomo Oy
Valmistusvuodet: 1969–1972
Huippunopeus: 75 km/h
Paino: 87 tonnia

Dv12

Dv12-sarja on tällä hetkellä Suomen ylivoimaisesti suurilukuisin dieselveturisarja, ja sitä käytetään paljon sekä linja-ajossa että vaihtotyössä.
Valmistaja: Valmet Oy ja Rauma-Repola Oy
Käyttöönottovuodet: 1963–1984
Huippunopeus: 125 km/h
Paino: 68 tonnia

 

VR-etusivu VR Transpoint -etusivu VR FleetCare -etusivu VR Group -etusivu