Kun logistiikka ratkaisee

Uuden veturin helppokäyttöisyys saa kiitosta vaihtotyönjohtaja ja työnopastaja Jani Närheltä.

Uuden veturin helppokäyttöisyys saa kiitosta vaihtotyönjohtaja ja työnopastaja Jani Närheltä.

Hyviä kokemuksia uudesta veturista – Dr19 tuo voimaa ajoon ja vaihtotöihin

14.9.2023

Uudet Dr19-dieselveturit ovat olleet testikäytössä puolitoista vuotta, ja ne on otettu keväällä kaupalliseen liikenteeseen. Moderni veturi on osoittautunut tehokkaaksi ja toimivaksi työvälineeksi, ja koko veturisarja saapuu Suomeen kolmen vuoden kuluessa.

– Nykyaikainen veturi, jossa tekniikka on hyvää ja työergonomia kunnossa. Ohjaamo on nykyaikainen, eri laitteiden ja painikkeiden sijoittelut on ajateltu huolella kuljettajan näkökulmasta. Kaikki on hiottu tekijän kannalta sopivaksi, maaliin asti, luonnehtii veturinkuljettaja Antti Hepola uutta Dr19-veturia.

Uuden veturin haltuunotto on ollut suhteellisen vaivatonta.

– Toimintaperiaate on osittain sama kuin Dr16-veturissa, mutta nykyaikaisesti toteutettuna. Ajopöydän hallintalaitteisiin ja niiden sijoitteluun on haettu mallia Sr3-kalustosta, joten käytettävyys ja ajettavuus on ollut helppo sisäistää. Tältä osin on päässyt aika pienellä opiskelulla.

Ensimmäiset uudet Dr19-veturit tulivat testikäyttöön helmikuussa 2022, ja kaupallinen liikennöinti alkoi toukokuussa 2023 Kolarin raakapuuliikenteessä. Stadler Rail Valencian valmistamalla veturilla tulee olemaan iso rooli VR Transpointin tavaraliikenteen kuljetuksissa.

Tehoa ja käytettävyyttä

Uusi dieselveturi on aiempaa tehokkaampi ja ympäristöystävällisempi, ja päästöjä alentaa muun muassa autoistakin tuttu start/stop-automatiikka. Dr19 on suunniteltu VR:n tarpeisiin ja pohjoisen olosuhteisiin – valmistaja takaa veturin toimivan jopa 40 asteen pakkasessa.

Yhtä tärkeää kuin pelkkä teho on se, että teho saadaan käytettyä maksimaalisesti.

Konepellin alla on voimaa.

– Nykytekniikka on mahdollistanut kehittyneen, tietokoneohjatun vedonohjausjärjestelmän, minkä ansiosta veturin teho saadaan käytettyä myös hyväksi. Varsinkin huonolla kelillä, hiljaisissa nopeuksissa ja vaihtotöissä huomaa, että voimaa on kyllä konepellin alla, Hepola sanoo.

Suomen rataverkosta on sähköistetty vasta noin puolet, joten varsinkin tavaraliikenteessä dieselvetureille on edelleen tarvetta. Dr19 on kuitenkin suunniteltu siten, että dieselien tilalle on mahdollista vaihtaa tulevaisuudessa muitakin käyttövoimia hyödyntävä ratkaisu.

Paljon automatiikkaa apuna

Uuden veturin helppokäyttöisyys saa kiitosta vaihtotyönjohtaja ja työnopastaja Jani Närheltä.

– Radio-ohjauksella ajettaessa automatiikka tekee paljon asioita käyttäjän puolesta ja järjestelmä on lähes viiveetön, joten ajaminen on helppoa. Veturissa on edistynyttä tekniikkaa ja automatiikkaa taustalla niin paljon, että sillä pääsee etenemään aiempaa helpommin myös hyvin haastavissa olosuhteissa, Närhi sanoo.

– Sivusuuntaan näkyvyys on huomattavasti parempi kuin aikaisemmista vetureista. Tosin vaihtotyötilanteissa on huomattu, että näkyvyys lähelle eteen ei ole ihan niin hyvä kuin aiemmassa kalustossa, mutta se vaatii vain hieman erilaista asennoitumista siihen, miten esimerkiksi tähystää vaihteita.

Automatiikka tekee paljon asioita käyttäjän puolesta ja ajaminen on helppoa.

Uuden veturin teoriakoulutus on järjestetty yhteisen opetussuunnitelman mukaan, jossa on ollut mukana sekä veturinkuljettajia että vaihtotyönjohtajia.

– Tämä on ensimmäinen veturisarja, jonka koulutuksessa on toimittu näin. Tällaista synergiaetua ei ole aikaisemmin hyödynnetty VR:llä, Närhi sanoo.

Veturin jatkuvaa kehitystyötä

Kaikkiaan uuden veturin käyttöön on koulutettu jo lähes 70 veturinkuljettajaa ja vaihtotyönjohtajaa. Positiivista palautetta on tullut.

– Dr19 rakennettu lähes puhtaalta pöydältä, ja siksi alussa on ollut pieniä lastentauteja. Niitä kuitenkin hiotaan pois sitä mukaa, kun ilmoituksia tehdään. Kaikki ovat luottavaisin mielin, että kun hieman maltetaan ja ollaan aktiivisia, niin siitä tulee hyvä työväline, Antti Hepola kertoo.

– Myös logistiikan puolella vastaanotto on hyvin positiivinen. Uutta veturia on odotettu jo useampi vuosi, ja vaikka pientä viilattavaa onkin, kehitystyö on jatkuvaa. Jo tässä vaiheessa Dr19 vaikuttaa huomattavasti paremmalle kuin aikaisemmat veturit, sanoo puolestaan Jani Närhi.

Suurimmat kehityskohteet liittyvät veturin tietojärjestelmiin, jotta ne toimivat moitteettomasti muiden teknisten järjestelmien kanssa. Tässä vaiheessa veturien kehitystä suurin osa korjauksista on ohjelmallisia, mekaanisia muutoksia ei juuri tarvita.

Kun kehityskohteet hiotaan kuntoon, tehtaalta alkaa tulla valmiita vetureita.

Tällä hetkellä Dr19-vetureita on Suomessa viisi. Niitä saapuu Suomeen vaiheittain ja koko 60 veturin erä on käytössä vuoden 2026 loppuun mennessä. Optio on myös sataan lisäveturiin.

– On tarkoituskin, että nämä ensimmäiset veturit ovat olleet prototyyppejä, joita testataan ja niihin tehdään tarvittavia muutoksia ja päivityksiä. Sitten kun kaikki saadaan hiottua kuntoon, tehtaalta alkaa tulla valmiita vetureita, Hepola sanoo.