Kun logistiikka ratkaisee

Transitarilla on noin 50 autoa ja useita satoja kuormalavoja.

Transitarilla on noin 50 autoa ja useita satoja kuormalavoja.

Transitar tuo kokoa ja tehokkuutta kiertotalouden logistiikkaan

18.11.2021

Yrityskaupassa osaksi VR Groupia siirtynyt Transitar on Pohjoismaiden suurin kiertotalouden logistiikkaan erikoistunut yritys. Kauppa kasvatti tuntuvasti VR Transpointin kykyä hoitaa suuriakin kiertotalouden kuljetuksia Suomessa ja lähialueilla.

VR Transpointin tavoite on investoida maantielogistiikassa alueisiin, joissa nähdään merkittäviä kasvumahdollisuuksia. Yksi valituista alueista on kiertotalouden logistiikka, kertoo maantielogistiikan johtaja Tommi Välimäki.

– Kiertotalouden logistiikassa toiminnan kattavuus, saavutettavuus ja tehokkuus ovat hyvin tärkeitä tekijöitä. Koko tuo tehokkuutta, ja määrä luo laatua. Tästä syystä haluamme ehdottomasti kasvaa kiertotaloudessa, Välimäki sanoo.

Lisää kykyä suurten massojen kuljettamiseen

Heinäkuussa VR Transpoint otti kasvupolulla pitkän askeleen eteenpäin. VR Group osti yrittäjä Jukka Pekkariselta Transitarin, joka on kaluston määrällä ja liikevaihdolla mitattuna Pohjoismaiden suurin kiertotalouden logistiikkaan erikoistunut yritys.

Transitar jatkaa toimintaansa omana osakeyhtiönä, kuitenkin osana VR Transpointin maantielogistiikkaa.

– Transitarilla on osaava henkilöstö, uusi kalusto, toimiva tuotantojärjestelmä, laaja palveluverkosto ja tyytyväinen asiakaskunta. Toimintamme ja palvelumme ovat vahvasti toisiaan täydentäviä. Uusi kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa, Välimäki sanoo.

”Markkinoilta ei löydy haastetta, johon emme kykenisi vastaamaan”

Jukka Pekkarinen siirtyi yrityskaupan yhteydessä VR Transpointin palvelukseen kehittämään kiertotalouden kaupallisia ratkaisuja.

– Tunnen alan kuin omat taskuni. Tätä osaamistani haluan tarjota asiakkaille ja uudelle työnantajalle. Transitar on erikoistunut hyvin nopeiden ja suurten urakoiden tehokkaaseen operointiin. Vaikka asiakkaiden volyymit ovat kasvaneet merkittävästi, markkinoilta ei löydy sellaista haastetta, johon emme kykenisi vastaamaan.

VR Transpointin kiertotalous- ja liikennejohtaja Janne Törrönen arvioi, että yrityskauppa vahvisti ratkaisevasti VR Transpointin asemaa kiertotalouden toimijana.

– Yhdessä pystymme hoitamaan entistä suurempia kokonaisuuksia. Asiakas saa vastuullisesti tuotettua palvelua entistä joustavammin. Yhteinen palvelukykymme suurten massojen nopeassa liikuttelussa on ennennäkemätön.

Samaa mieltä näyttävät olevan myös asiakkaat. Sekä Pekkarinen että Törrönen ovat jo saaneet asiakkailta myönteistä palautetta yrityskaupasta.

– Asiakkaiden reaktiot ovat olleet huikean positiivinen kokemus, Pekkarinen sanoo.

Kasvuyritys tarvitsi leveämmät hartiat

Transitarin historia osoittaa, että kiertotalouden logistiikka todellakin on kasvuala. Vuoden 2011 jälkeen yhtiön liikevaihto on kymmenkertaistunut.

– Kasvu oli tietoinen valinta. Siihen keskitettiin yhtiön kaikki voimavarat. Halusimme toimia markkinoiden tuoreimmalla kalustolla, ja siinä me onnistuimme. Uusi kalusto maksimoi aina käyttöastetta ja hoidettavia volyymeja.

– Tietysti markkinakin muuttui – kiertotaloudesta tuli selkeästi trendikäs ja kasvava logistiikan osa. Se tarjosi paljon enemmän mahdollisuuksia kuin logistiikka keskimäärin, Pekkarinen sanoo.

Vuoteen 2021 tultaessa Transitar oli jo kasvanut mittoihin, jossa piti harkita uusia vaihtoehtoja.

– Olimme pieni ja dynaaminen organisaatio, mutta liiketoiminnan kasvaessa tarvitsimme leveämmät hartiat. Ryhdyimme katsomaan ulkopuolista omistusta.

”Transitar sopii monella tavalla yhteen VR Transpointin kanssa”

Transitar sopii monella tavalla yhteen VR Transpointin kanssa, arvioi Törrönen.

– Transitar on erittäin hyvin hoidettu yhtiö. Sen kalusto on poikkeuksellisen uutta ja yhteensopivaa meidän kalustomme kanssa. Yhtiön prosessi on suoraviivainen, ja tuotanto pystytään hoitamaan hyvin nopealla syklillä.

Yrityskaupan myötä myös Transitarin asiakkaat saavat käyttöönsä VR Transpointin palvelut, muun muassa kattavat sähköiset ratkaisut.

– Tarjoamme toimitusketjun seurantaan sähköisiä palveluja, kuten kuljetusten tilausta, kuljetusten seurantaa ja operatiivista raportointia. Palvelut vapauttavat asiakkaalta resursseja oman liiketoiminnan kehittämiseen, Törrönen sanoo.

Täysi palvelutarjonta asiakkaille

Välimäen mielestä VR Transpointin ja Transitarin yhteinen tarjonta kattaa jo asiakkaan logistiikan kokonaisuudessaan. Keskeinen osa palvelua on runkoliikenne.

– Ajamme siirtoliikenteenä kokolavayhdistelmiä. Tavoitteenamme on olla kattavasti läsnä siellä missä asiakkaat meitä tarvitsevat. Käytössämme on tuhatkunta lavaa, jotka voidaan sijoittaa kattavaksi verkostoksi Suomessa ja lähialueilla. Lavojen vaihto voidaan suorittaa tehokkaasti. Tyhjä lava on lähellä, kun lavan vaihdolle tulee tarve. Paikoin hoidamme myös lähilogistiikkaa. Tarvittaessa hoidamme myös lähettämön toiminnan.

”Jatkossa rautatielogistiikka on oleellinen etu, jota voimme tarjota asiakkaille”

Välimäki lupaa, että palvelukyvyn parantamista kiertotalouden logistiikassa jatketaan.

– Kaikilla alueilla ollaan vahvasti kehittämisvaiheessa. Lava- ja kuljetuskalustoa kehitetään. Uusi toiminnanohjausjärjestelmä otetaan käyttöön ensi vuonna.

Kiertotalouden kasvaessa osa kuljetuksista saattaa siirtyä tulevina vuosina rautateille.

– Jatkossa rautatielogistiikka on oleellinen etu, jota voimme tarjota asiakkaille. Mitä kokonaisvaltaisemmin asiakkaat ovat valmiita kehittämään omaa logistiikkansa, sitä todennäköisemmin materiaalivirtoja pystytään yhdistämään niin suuriksi virroiksi, että niitä kannattaa kuljettaa junalla.

Logistiikka on kiertotalouden sillanrakentaja

Kiertotalous on maailmanlaajuisesti kehittyvä ala. Kasvua kiihdyttävät muun muassa materiaalien hintojen nousu, EU:sta tuleva lainsäädännöllinen ohjaus sekä yritysten vastuullisuuden kasvu.

– Ala tulee ehdottomasti kasvamaan ja kehittymään voimakkaasti. Nyt ollaan vasta alkumetreillä, Välimäki sanoo. Hän muistuttaa, että logistiikka on aina oleellinen osa kiertotaloutta.

– Kiertoon tulevat hyödykkeet on kertaalleen käytetty. Niiden arvo ei kierrätysvaiheessa ole enää pääsääntöisesti huiman korkea, ja ne sijaitsevat eri paikassa kuin ne voidaan käyttää uudelleen. Näin ollen kierrätyksessä on aina sisäänrakennettu kohtaanto-ongelma, ja tämän sillan voi kuroa umpeen vain logistiikka.

Logistiikkayritysten lisäarvo kiertotaloudessa on kuljettaa materiaalit oikeaan paikkaan ilman liian korkeita kustannuksia.

– Mitä tehokkaampaa logistiikka on, sitä enemmän materiaaleja kannattaa kierrättää. Yhdessä Transitarin kanssa olemme yksi sillanrakentajista, jotka mahdollistavat kiertotalouden.

Transitar Oy

Perustettu vuonna 1988

Liikevaihto noin 16 miljoonaa euroa

Yhtiöllä on noin 50 autoa, 70 perävaunua sekä useita satoja kuormalavoja