Kun logistiikka ratkaisee

Ensimmäinen Dr19-veturi tuli Suomeen helmikuun alussa.

Uusi dieselveturi Dr19 tuo radoille vähäpäästöistä tehokkuutta

24.5.2022

VR Groupin uusille Dr19-dieselvetureille on varattu tärkeä osa tulevien vuosien rautatielogistiikassa. Veturin edistyksellinen tekniikka mahdollistaa entistä vähäpäästöisemmän liikenteen ja toimitusvarmuuden parantamisen. Lisäksi asiakastarpeisiin voidaan vastata entistä tarkemmin. Tulevaisuudessa veturi voi toimia myös akkujen voimalla kuten nykyiset hybridiautot.

Dr19 on täysin uusi, VR:n tarpeisiin ja Suomen olosuhteisiin räätälöity veturityyppi. Sen valmistaja on sveitsiläiseen Stadler AG -konserniin kuuluva Stadler Valencia Espanjassa.

– Uusi dieselveturimme sisältää ratkaisuja ja komponentteja, joita Stadlerilla on myös muissa vetureissa, mutta kellään muulla ei ole täysin samanlaista kokoonpanoa. VR:n asiantuntijat ja veturin käyttäjät ovat olleet tiivisti mukana suunnittelussa. Kyseessä on kaikilta näkökulmilta katsottuna juuri meille suunniteltu veturi, sanoo veturihankinnan projektipäällikkö Atte Heikkinen.

Räätälöinnistä Suomeen kertoo sekin, että valmistaja takaa veturin toimivan jopa -40 asteen pakkasessa.

Ensimmäinen veturi saapui Suomeen testiajoihin helmikuun alussa. Kaupalliseen käyttöön vaihtotöissä ja linjaliikenteessä uudet veturit tulevat vuonna 2023. Tavoitteena on, että sopimukseen sisältyvät 60 veturia saadaan Suomeen vuoden 2026 loppuun mennessä. Hankinnan arvo on noin 200 miljoonaa euroa.

”Kyse on erittäin merkittävästä investoinnista”

– Kyse on erittäin merkittävästä investoinnista. Vetokalustomme saadaan kokonaisuudessaan ajan tasalle, tähdentää VR Transpointin kaupallinen johtaja Eljas Koistinen.

Hybridiversiota tutkitaan jo

Veturissa on kaksi dieselkäyttöistä päämoottoria. Ne pyörittävät omia generaattoreitaan, jotka syöttävät sähköä neljälle sähköiselle ajomoottorille. Jokaisella akselilla on oma ajomoottori, ja jokaisen akselin veto- tai sähköjarruvoimaa voi ohjata erikseen.

­– Moottoreiden ohjausjärjestelmä tarkkailee jatkuvasti veturin tehon tarvetta. Kierroslukua nostetaan tai lasketaan kuormituksen mukaan. Jos tehontarve on vähäinen, järjestelmä sammuttaa toisen moottorin kokonaan. Lisäksi veturissa on uusista autoista tuttu start/stop-tekniikka. Säästöjä syntyy sekä rahana että hiilidioksidipäästöinä, Heikkinen sanoo.

Veturin päästöjä vähentää myös niin sanottu DOC-suodatin (Diesel Oxidation Catalyst). Hiukkasten ja typen oksidien päästöt ovat vain murto-osa nykyisten veturien vastaavista lukemista. Veturi on myös hiljainen, joten sen melu ei ole häiritsevää ratapihojen lähettyvillä.

Dr19 voi käyttää polttoaineena tavallisen dieselin lisäksi biodieseliä. Veturien rakenne sallii myös hybridikäytön.

”Kaikki mitä kuljettaja tekee, on tuotu nykyaikaan”

– Veturi on modulaarinen, ja sen päät ovat keskenään samanlaisia. Tutkimme nyt voimmeko rakentaa version, jossa toisessa päässä on pelkästään akkuja. Silloin veturi voisi liikkua tehdasraiteilla ja halleissa sähkövoimalla kokonaan ilman päästöjä. Akut voisi ladata sähköverkosta tai veturin omalla generaattorilla, sanoo dieselvetureista vastaava kalustopäällikkö Jarkko Kulmakorpi.

Turvallisuutta ratapihoille

Moderni voimalinja antaa Dr19:lle vetokyvyn, joka on lähes kaksinkertainen vanhoihin vetureihin verrattuna. Sähköistämättömillä radoilla voi pian vetää raskaita tavarajunia entistä taloudellisemmin ja ympäristöystävällisemmin.

Ratapihatyöskentelyssä Dr19:n uudet ominaisuudet ja kehittynyt kauko-ohjaus tehostavat työtä ja lisäävät samalla turvallisuutta.

– Kaikki mitä kuljettaja tekee, on tuotu nykyaikaan. Veturi reagoi hyvin kiihdytyksiin ja pysähtyy tarkasti juuri sinne mihin pitääkin. Veturista on erinomainen näkyvyys kaikkiin suuntiin. Valotekniikka on modernia, ja kuljettaja näkee ympäristön tarkasti myös pimeässä, Heikkinen kertoo.

Lisää toimitusvarmuutta

Dr19 on moderneista komponenteista koottu kokonaisuus, joka on suunniteltu toimimaan Suomen vaativassa ilmastossa. Veturin järjestelmät keräävät jatkuvasti dataa, jonka perusteella ohjataan muun muassa huoltotarvetta.

– Dr19 on kokonaisuutena ja kaikilta komponenteiltaan uusinta rautatietekniikkaa, jonka toimivuus testataan erittäin kattavassa koeajo-ohjelmassa. Uudet veturit parantavat aivan varmasti toimitusvarmuuttamme, Koistinen sanoo.

Veturin uudet ominaisuudet mahdollistavat myös toimintamallien kehittämisen.

–  Voimme katsoa, voiko asioita tehdä uudella tavalla. Esimerkiksi vaihtotöissä löytyy tarvittaessa enemmän tehoa ja isompia kokoonpanoja voi siirtää entistä vaivattomammin. Kehitystyön lähtökohtana ovat aina asiakastarpeet, Koistinen korostaa.

Veturin uusien ominaisuuksien avulla päästään entistä paremmin vastaamaan asiakastarpeisiin.

– Toiminnan kehittämisessä lähtökohtana ovat aina asiakastarpeet. Niiden perusteella suunnitellaan myös se, miten uuden veturin ominaisuudet saadaan parhaiten hyödynnettyä, Koistinen korostaa.

Veturin sopivuus Suomeen testataan

Ensimmäinen Dr19 laivattiin Suomeen helmikuun alussa. Veturilla on toistaiseksi ajettu tyyppihyväksyntään tarvittavia testejä.

– Kulunvalvontaan liittyvät testiajot on jo tehty. Jarrujärjestelmä testataan ensin varikolla, sitten käytännön jarrutuskokeissa. Niillä todennetaan, että veturi pysähtyy halutulla tavalla ja luistonestojärjestelmä toimii niin kuin pitää. Sen jälkeen vuorossa ovat kulkuominaisuustestit. Niillä varmistetaan, että veturi sopii Suomen rataverkon kaarteisiin ja ratageometriaan. Myös veturin melutaso mitataan, Kulmakorpi kertoo.

”Haemme veturien käyttökohteet asiakastarpeiden perusteella”

Kun veturi on saanut tyyppihyväksynnän, alkavat VR:n omat testit. Niissä testataan erityisesti veturin sopivuutta tavaraliikenteeseen.

– Meillä on valtava määrä erilaisia vaunuja, joiden kanssa veturin pitää olla yhteensopiva. Testaamme veturin vetovoimaa ja käyttäytymistä erilaisilla radoilla ja junakokoonpanoilla. Teemme myös vaihtotyöajoja, joissa liikutellaan isoja massoja ratapihoilla, Kulmakorpi sanoo.

Veturin kaupallinen käyttö alkaa heti testijakson ja kuljettajien kouluttamisen jälkeen.

– Ensimmäisiä käyttökohteita ei ole kaikilta osin vielä päätetty. Haemme kohteet asiakastarpeiden perusteella niin, että veturit ovat mahdollisimman hyödyllisessä ja järkevässä käytössä. Pidemmällä aikavälillä korvaamme pääosan vanhasta dieselkalustosta uusilla vetureilla, Koistinen sanoo.

 

Kuva: Jari Vitikkala, VR Group