Kun logistiikka ratkaisee

Nosturin kanssa toimiminen vaatii kuljettajalta taitoa ja kokemusta.

Nosturin kanssa toimiminen vaatii kuljettajalta taitoa ja kokemusta.

Honkarakenteen puuosatoimitukset tarkasti työmaalle

14.6.2021

VR Transpointin kotimaan maantielogistiikka vastaa kaikista Honkarakenteen asiakastoimituksista ja suunnittelee kuljetukset itsenäisesti. Tie työmaalle on joskus kapea ja tontti ahdas, mutta puuosatoimitukset pitää aina saada perille juuri oikeaan aikaan. Työssä auttaa se, että monet kuljettajat ja hirsirungon pystyttäjät tuntevat toisensa pitkältä ajalta.

Mäntyharjulainen mökkitie kapenee, ja kelirikko nostaa savea tien pintaan. Jussi Hagman vie silti kuormansa varmasti määränpäähän sovittuna aikana. Perillä hän nostaa auton omalla nosturilla tulevan saunamökin hirret ja muut puuosat perustusten viereen juuri siinä järjestyksessä mihin mökin pystyttäjät ne haluavat.

Näinä viikkoina Honkarakenteen puuosia kuljettavia VR Transpointin autoja liikkuu tiuhaan tahtiin Suomen mökkiteillä ja taajamissa.

Puurakentamisen suosio on kasvanut entisestään koronan aikana. Honkarakenteen Karstulan tehtaan kapasiteetti on täydessä käytössä. Tehtaalta lähtee viikoittain omakotitalojen, perinteisten rantamökkien ja modernien vapaa-ajan asuntojen hirsiä ja muita puuosia eri puolille Suomea.

Kuormat ja ajoreitit optimoidaan tarkasti

Honkarakenteen kuljetusten prosessi etenee hyväksi havaitun mallin mukaisesti.

Honkarakenteen logistiikkakoordinaattori Heikki Vilkkinen laatii joka viikko listan tilauksista, jotka tulevat toimitusvalmiiksi kahden viikon kuluttua. Hän lähettää tilauksen VR Transpointin kuljetussuunnittelija Arto Hakalalle. Hakala yhdistelee tai pilkkoo kuljetuksia eri autoihin ja rakentaa kuljetusohjelman niin, että autojen kapasiteetti tulee tarkasti käyttöön ja ajoreitit on optimoitu.

Useimmiten Hakala vastaa myös kuljetusten aikataulutuksesta. Joskus Honkarakenteelta lähtevässä listassa on jo tarkka aikataulutoive. Näin toimitaan, kun puuosat toimitetaan rannikon tai sisävesien saariin lautoilla tai proomuilla.

– Proomukuljetuksia tarvitaan varsin usein. Yhden kerran kuorma vietiin Vaasan saaristoon helikopterilla, Hakala kertoo.

”Hirret ja jopa 12 metriset puutavaraniput on saatava ehjänä kivijalan viereen”

Kun kuljetusohjelma on valmis, Hakala lähettää sen takaisin Honkarakenteelle Karstulaan. VR Transpointilta lähtee asiakkaalle tekstiviesti, jossa kerrotaan toimituspäivä.

– Sovittu toimituspäivä pitää. Joustamme tarvittaessa, jos esimerkiksi työmaan tai Honkarakenteen tuotannon aikataulut muuttuvat, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Antti Häkkinen, joka vastaa VR Transpointissa Honkarakenteen asiakkuudesta.

Reitti tarkistetaan tarvittaessa etukäteen

Kuljettajat tulevat hakemaan kuorman toimitusta edeltävänä päivänä. He soittavat vastaanottajalle, sopivat purkupään käytännöistä ja käyvät tarvittaessa tarkistamassa reitin etukäteen henkilöautolla.

– Vapaa-ajan asunnot ovat harvemmin valtatien varressa ja usein tontitkin ovat haastavia. Nosturin kanssa toimiminen vaatii kuljettajalta taitoa ja kokemusta. Hirret ja jopa 12 metriset puutavaraniput on saatava ehjänä kivijalan viereen. Väliin puita joutuu karsimaan, joskus jopa kaatamaan, Vilkkinen kertoo.

Jos mökkitontille ei voi ajaa täydellä kuormalla perävaunun kanssa, perävaunu jätetään sopivalle levikkeelle tai huoltoaseman pihalle. Kun vetoauton kuorma on purettu, kuljettaja palaa perävaunulle, ja siirtää hirret vetoautoon ja ajaa työmaalle toistamiseen.

Usein kuljettaja on Honkarakenteen myyjän lisäksi ainoa henkilö, joka tapaa asiakkaan henkilökohtaisesti, muistuttaa Honkarakenteen ostopäällikkö Jukka Valtonen.

– Kuljettajat näyttäytyvät asiakkaalle Honkarakenteen edustajina. Heidän toimintansa pitää olla Honkarakenteen brändin kanssa samalla viivalla. Lisäksi kuljettajan pitää ymmärtää, että omakotitalot tai loma-asunnot ovat asiakkaiden elämän suurimpia investointeja. Kiire ja aikataulut painavat päälle, mutta kuljettajan pitää pysyä joka tilanteessa ystävällisenä ja rauhallisena.

Kuljettajilla vuosien kokemus

Honkarakenteen ja VR Transpointin yhteistyö alkoi vuonna 2012, kun Honkarakenne ulkoisti kuljetuksensa.

– Osa autoilijoista siirtyi tuolloin VR Transpointin leipiin. Taustalla on siis paljon osaamista ja kokemusta. Autoilijat tietävät tarkasti vaatimuksemme ja toimivat työmaalla esimerkillisesti. Heidän toimintaansa tarvitsee puuttua äärimmäisen harvoin VR Transpointin kautta, Vilkkinen kertoo.

”Kuljettajan prosessin pitää olla kilpailukykyinen, tehokas ja luotettava kaikissa tilanteissa”

Arto Hakala on suunnitellut Honkarakenteen kuljetuksia yhteistyön käynnistymisestä lähtien. Myös hän painottaa kuljettajien pitkän kokemuksen merkitystä.

– Kuljettajamme tuntevat talojen pystyttäjät, ja pystyttäjät puolestaan heidät. Heillä on tiedossa toistensa puhelinnumerot ja he ovat aina tarvittaessa suoraan yhteydessä toisiinsa. Se säästää aikaa, ja pystyttäjät saavat varmasti hirret ja puutavaran haluamaansa järjestykseen.

Vastuullista kumppanuutta

Honkarakenteen logistiikkakumppaneiden valinnasta vastaava Jukka Valtonen korostaa luottamuksen merkitystä onnistuneessa yhteistyössä.

– Kumppanimme pitää olla luotettava ja vastuullinen. Lisäksi kuljettajan prosessin pitää olla kilpailukykyinen, tehokas ja luotettava kaikissa tilanteissa.

"Toimintamalli on hioutunut nykyiseen muotoonsa pitkäjänteisen yhteistyön tuloksena"

Honkarakenteen ja VR Transpointin työntekijät toimivat niin läheisessä yhteistyössä, että kehityshankkeet hoituvat työn ohessa.

 – Toimintamalli on hioutunut nykyiseen toimivaan muotoonsa pitkäjänteisen yhteistyön tuloksena. Aina kun huomaamme kehitettävää, sovimme yhdessä, miten kyseistä asiaa parannetaan, Häkkinen sanoo.

Heikki Vilkkinen tietää jo seuraavan kehityskohteen.

– Kun kuorma on purettu ja asiakas on kuitannut rahtikirjan, kuljettaja voisi ottaa lopputuloksesta valokuvan. Se varmistaisi, että kuljetus on hoidettu niin kuin pitää.

Vilkas kesä tiedossa

Kesä on perinteisesti ollut Honkarakenteen kuljetuksissa vuoden kiireisintä aikaa. Tämä vuosi on kuitenkin ollut erityinen.

– Puurakentaminen ja etenkin hirsirakentaminen on nyt todella suosittua. Näyttää siltä, että sesonki jatkuu läpi vuoden. Kuljetuksia on ohjautunut myös talvikuukausille, Valtonen sanoo.

Hirsitalojen suosio on kasvanut sekä omakotitaloissa että vapaa-ajan asunnoissa. Hirsi on yleistynyt myös julkisrakentamisessa, erityisesti kouluissa ja päiväkodeissa.

Kesän kuljetusten tilanne on siis odotetusti vilkas.

– Positiivinen kaaos on tiedossa, Vilkkinen naurahtaa.