Kun logistiikka ratkaisee

– Hoidamme 300 tavarajunaa joka vuorokausi ja kuljetamme 29 miljoonaa tonnia tavaraa vuodessa. Kaikki ratkaisumme suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa, sanoo Joni Lehtonen.

– Hoidamme 300 tavarajunaa joka vuorokausi ja kuljetamme 29 miljoonaa tonnia tavaraa vuodessa. Kaikki ratkaisumme suunnitellaan yhdessä asiakkaiden kanssa, sanoo Joni Lehtonen.

Kaupallista johtajaa kiehtoo logistiikan monipuolisuus

17.4.2023

VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen, 52, vastaa myynnistä ja markkinoinnista sekä asiakkuuksien kehittämisestä. Millainen on mies tehtävänsä takana?

Mitä tehtäviisi kuuluu?
Vastaan VR Transpointin myynnistä ja markkinoinnista sekä palvelukeskuksesta, jossa hoidetaan esimerkiksi niin maantie- ja rautatielogistiikan asiakaspalvelua, laskutusta sekä Kouvolan varastojen toimintojen koordinointia. Vastuualueisiin kuuluu mm. kaupallisen strategian suunnittelu ja toteutus myyntiorganisaation ja sidosryhmien kanssa. Huolehdin myös siitä, että asiakkaan ääni kuuluu meille päin.

Mikä logistiikassa on kiehtovaa?
Siinä pääsee näkemään hyvin erilaisia asiakasympäristöjä ja erilaisia ammattipersoonia arjen sankareista analytiikan ammattilaisiin. Palvelun tuottamisessa on useita eri sidosryhmiä ja päivittäin muuttuvia tekijöitä, kuten volyymivaihtelut ja sääolosuhteet. Logistiikka on silloin parhaimmillaan, kun se toimii saumattomana osana asiakkaidemme lupausta.

Logistiikka on parhaimmillaan, kun se toimii saumattomana osana asiakkaidemme lupausta.

Mitä VR Transpointin kaltaisen yrityksen myynnissä ja markkinoinnissa pitää erityisesti ottaa huomioon?
Hoidamme noin 300 tavarajunaa joka vuorokausi ja kuljetamme 29 miljoonaa tonnia tavaraa vuodessa. Käytännössä kaikki ratkaisumme ovat yhdessä asiakkaiden kanssa suunniteltu tarpeiden mukaan. Kalusto ja sen käyttö on arvokasta ja kustannustehokkuuden säilyttäminen edellyttää jatkuvaa kehittämistä asiakkaiden kanssa.

Mikä houkutteli sinut taloon?
VR Transpointin johtaja Eljas Koistisella on selkeä kuva, millaisia ominaisuuksia hän kaupalliselta johtajalta odottaa. Tunnistin keskustelujen aikana, että pystyn nuo odotusarvot täyttämään ja auttamaan sitä kautta organisaatiota. Sain edellisessä työpaikassa tehdä useita eri tehtäviä, ja kaikilla tässä rekryssä minua haastatelleilla ammattilaisilla on ollut myös takanaan työnkiertoa talon sisällä, joten sekin ajatus miellytti.

Mitä oli tärkein oppi, mikä lähti sinulle mukaan edellisestä työpaikastasi, Schenkeriltä?
Yhdessä tekemisen kulttuuri sekä vahva panostus laatuun jäi sieltä vahvasti mieleen. VR Transpointillakin haluamme satsata vahvasti asiakaskokemukseen ja sen mittaamiseen. Pidän itseäni pukukoppipelaajana, ja tykkään valmistella asioita porukalla ennen kuin lähdetään tekemään lupauksia ja neuvottelemaan asiakkaiden eteen.

Olet ollut talossa viitisen kuukautta. Määrittele kolmella sanalla, millaista VR Transpointin porukka on.
Asiantuntevia, yhteistyökykyisiä ja ylpeitä VR:läisyydestä.

Millä keinoilla VR Transpointin asiakkaat saadaan entistä tyytyväisemmäksi?
Tiiviillä yhteistyöllä asiakkaiden kanssa. Käytännössä haluamme panostaa esimerkiksi yhteisten toimintamallien dokumentointiin, missä sovitaan tarkkaan tilaus- ja toimitusajat sekä volyymit vaihteluväleineen. Näiden pohjalta sitoudumme toimittamaan sopivaa kalustoa oikeaan aikaan ja tarpeeseen. Tavoittelemme ennustetietoa asiakkaan tarpeista mielellään 12, jopa 18 kuukautta etukäteen. Toki viikkotason säätöä arjessa joudutaan tekemään. Yhdessä sovittua palvelua vasten on helpompi arvioida, miten onnistuimme.

Millä myyntivalteilla rautateiden osuutta tavarakuljetuksissa voidaan edelleen nostaa?
Ympäristöystävällisyys on tietenkin meille suotuisa iso trendi. Myynnin tutkassa on myös kaikki uudet isot teolliset investoinnit, joita on Suomessa tällä hetkellä käynnissä useita kymmeniä. Jos Suomi pysyy kiinnostavana maana teollisuuden investoinneille, kyllä mekin pystymme kasvattamaan osuuttamme logistiikasta. Lisäksi voimme tarjota myös esimerkiksi huolintaliikkeille ja varustamoille merikonttien kuljetuksia rautateillä. Tarjoamme asiakkaille myös erikoiskuljetusprojekteja.

Millainen olet mielestäsi johtajana ja esihenkilönä?
Olen less is more -tyyppi. Esihenkilöllä on oltava kyvykkyyttä priorisoida tiimien työtä ja kantaa vastuu niistä. Priorisoinnin pohjana tulee olla yhdessä sovitut strategiat ja toimintasuunnitelmat ja niihin pitää palata säännöllisesti.

Ihmiset ansaitsevat realistiset mahdollisuudet onnistua annetuissa tavoitteissa. Asiakkaat ja arki itsessään tuo jokaiseen työpäivään kuitenkin aina omat mausteensa, niin pyritään välttämään ylisuunnittelua. Pyrin myös siihen, että palautetta otetaan vastaan ja annetaan aina kun siihen on paikka. Ihmisten kehitys tapahtuu arjessa, vähemmän seminaareissa.
Esihenkilö vastaa myös tunnelmasta eli jakaa mielellään kiitosta ja nostaa esille pieniäkin onnistumisia.

Oletko asettanut omalle työllesi tavoitteita tälle vuodelle?
Kyllä, ja esimieskin on niitä asettanut… minulla on budjetin mukaiset kannattavan kasvun tavoitteet sekä turvallisuuteen liittyviä tavoitteita. Sitten on luonnollisesti asiakastyytyväisyyden parantaminen. Haluan tukea aktiivisesti erityisesti myyjien työtä, ja jos he onnistuvat tavoitteissaan, niin minunkin tavoitteeni menee maaliin.

Missä asut ja miten?
Asun Klaukkalassa, perheeseen kuuluu vaimo ja kaksi lukiolaista sekä jackrusselinterrierin pentu.

Olen saanut meidän henkilöliikenteeltä hyvää kyytiä. Suosittelen samaa muillekin.

Liikuttelet työssäsi raskasta kalustoa, millaisilla vehkeillä liikut omassa arjessasi?
En ole koskaan liikkunut niin paljon junalla kuin viime aikoina. Se on ollut miellyttävä muutos työuralla, koska aiemmin tuli ajettua moottoriteitä ristiin rastiin. Erityisen tyytyväinen olen siihen, miten hyvin junassa voi tehdä töitä ja miten työpäivän jälkeen olo on virkeämpi ilman ajamista. Olen saanut meidän henkilöliikenteeltä hyvää kyytiä ja suosittelen samaa kaikille nuoremmille ja kokeneemmillekin liikemiehille.

Mitä harrastat?
Tennis on ykkösharrastus, kesällä golfaan. Loppuaika menee Kemiönsaaressa vasara tai lapio kourassa kesämökkiä kunnostellen.