Kun logistiikka ratkaisee

Kattoelementtejä Vantaan asuntomessualeueella odottamassa siirtoa työmaalle.

Kattoelementtejä Vantaan asuntomessualeueella odottamassa siirtoa työmaalle.

Pohjoismaiden suurimman puukerrostalon kattoelementit vaativat erikoiskuljetuksen

20.5.2015

Enimmillään liki 18 metriä pitkät ja neljä metriä korkeat kattoelementit kuljetettiin Koskisen Oy:n talotehtaalta Järvelästä Vantaan Kivistön asuntomessualueelle yhteensä 110 rekkakuormassa.

Koskisen taloteollisuus ei ollut asialla ensimmäistä kertaa. Yhtiö valmisti erilaisia puuelementtejä jo vuonna 2009 viisikerroksiseen kerrostaloon, joka nousi Vierumäelle.

Enimmillään 7-kerroksisen Kivistön PuuMera-talon elementit ovat kuitenkin kooltaan liki kaksinkertaisia Vierumäen taloon verrattuna. Nyt valmistetut elementit olivatkin Koskisen teollisuudelle uusi aluevaltaus.

Tuotanto alkoi viikolla 10 vuonna 2014. Kaikkiaan Koskisen taloteollisuus teki PuuMera-taloa varten 1017 erilaista elementtiä, joista 122 oli kattoelementtejä.

– Elementit suunniteltiin ja valmistettiin niin, että rakentaminen työmaalla oli mahdollisimman nopeaa, kertoo Koskisen Oy:n tuotantojohtaja Taito Toiviainen.

Seinäelementeissä oli valmiina ikkunat, parvekkeen ovet, julkisivujen verhoukset ja ilmastoinnin läpiviennit. Rakennustyömaalle jäi tehtäväksi vain elementtien ja parvekkeiden paikalleen asennus.

Taloa rakennettiin kolmessa lohkossa. Rakennuksen peittona oli työmaalla teltta, jota korotettiin moottorin voimin sitä mukaa kun työ eteni.

Valmiit elementit tuotiin suoraan tehtaalta asennuspaikalle ja nostettiin talon sisään kuivana elementtimuovissa. Lopuksi paikalleen nostettiin kattoelementit.

– Teknisesti työ on sujunut erittäin hyvin. Olemme pysyneet hyvin aikataulussa ja olleet jopa hieman edellä sitä, Toiviainen sanoo.

Kattoelementtien kuljetuksesta Järvelän tehtaalta messualueelle vastasi VR Transpointin massatavaralogistikka, jolla on pitkä kokemus projekti- ja erikoiskuljetuksista.

VR Transpointin asiantuntijat olivat mukana hankkeessa jo siinä vaiheessa, kun elementtejä vasta suunniteltiin.

– Elementtien koko vaikuttaa aina kuljetuskustannuksiin. Kun tietyt raja-arvot ylittyvät, kustannuksia kertyy lisää, kertoo VR Transpointin myyntipäällikkö Veikko Tonteri.

Laskennan jälkeen päädyttiin siihen, että elementit kannattaa tehdä täysin valmiiksi tehtaalla.

Ennen kuljetusta elementit suojattiin ja pakattiin tehtaalla kutistemuovikalvoon.

– Oli erittäin tärkeää saada elementit kuivana tehtaalta työmaalle, Taito Toiviainen painottaa.

Koska elementit oli pakattu huolellisesti ja järjestetty ajojärjestyksen mukaan, niiden lastaus vei vain tunnin. Itse kuljetukset hoidettiin elementtien suuren koon vuoksi erikoiskuljetuksina.

– Ajoreitti tehtaalta messualueelle oli selkeä. Matalia siltoja tai alhaalla riippuvia johtoja ei juuri ollut, Veikko Tonteri sanoo.

VR Transpoint laati kuljetuksille ennakkosuunnitelmat, joita tarkenettiin vielä vuorokausi ennen kuljetusta.

– Veimme työmaalle elementtejä sitä mukaa kun niitä pystyttiin ottamaan vastaan, kertoo Tonteri.

Kesäkuussa talo alkaa olla viimeistelyä vaille valmis. Se avaa ovensa Asuntomessujen vieraille heinäkuun alussa.

Taito Toiviainen sanoo, että kohde on Koskisen Oy:n markkinoinnille erittäin tärkeä referenssikohde.

–Puukerrostalojen rakentamisen tekniikka on jo valmista ja koeteltua. Uskon, että rakentaminen lähtee meilläkin lentoon. •