Kun logistiikka ratkaisee

Keskustelu kulkee yli yritysrajojen, tuumaavat kuvassa Sami Tapio (vas.), Katja Törmä ja Antti Häkkinen.

Keskustelu kulkee yli yritysrajojen, tuumaavat kuvassa Sami Tapio (vas.), Katja Törmä ja Antti Häkkinen.

VR Transpoint mukana Adaran pakkaustarinassa

17.4.2023

Pahvi ei paljoa paina, mutta sen kuljettaminen on tarkkuutta vaativaa työtä. Kun tuotanto on tehokasta ja varastot pieniä, tavaran pitää liikkua ajallaan.

Adara Pakkaus Oy on Suomen kolmanneksi suurin aaltopahvipakkausten – erilaisten tuote- ja myymäläpakkausten sekä myynninedistämistuotteiden – valmistaja. Adaran laatu syntyy pitkästä perinteestä, sillä Valkeakoskella on tehty pakkauksia 90 vuotta.

VR Transpoint kuljettaa Adaralle raaka-ainetta tehtaalle sekä valmista tavaraa tehtaalta asiakkaille.

– Meiltä lähtee 10–20 rekkaa joka ikinen päivä. Raaka-ainetta tehtaalle tuovat autot ottavat myös valmista tavaraa kyytiin, ettei mihinkään suuntaan tarvitse ajaa tyhjillä autoilla” kertoo toimitusketjupäällikkö Katja Törmä.

Kun tuotanto on jatkuvaa ja suuria varastoja ei pidetä, on elintärkeää, että kuljetukset kulkevat häiriöittä.

– Kun tilauksia vahvistettiin ennen viikon tarkkuudella, nyt niitä aikataulutetaan tietyille päiville. Joskus saattaa tulla vieläkin tarkempia aikaikkunoita, vaikka puolen päivän tarkkuudella. Monelle asiakkaalle on oleellista, että tavara tulee tarkasti ajallaan, koska kellään ei ole suuria varastoja. VR Transpoint on auttanut meitä tässä paljon.”

Asiakkaalle on elintärkeää, että tavara tulee ajallaan, koska suuria varastoja ei ole.

Adaran tuotanto menee lähes kokonaan Suomeen.

– Aaltopahvin välissä kulkee niin paljon ilmaa, että sitä ei kannata rahdata kovin kauas”, Törmä sanoo.

Isot investoinnit tulevaisuuteen

Adaran ja VR Transpointin yhteistyö on alkanut vuonna 2006. Kuljetukset hoituvat VR Transpointin sopimusliikennöitsijöiden kalustolla.

– Kuljetusten virta on ympäri vuoden varsin tasaista, tosin sesonkituotteet, kuten esimerkiksi taimi- tai marjalaatikot, tuovat vaihtelua eri vuodenaikoihin”, sanoo VR Transpointin tuoteryhmäpäällikkö Antti Häkkinen.

Sopimus on juuri uusittu, ja se kestää vuoteen 2029. Yhteistyö toimii, mutta se vaatii silti aina kehittämistä.

Adara on investoinut neljän vuoden aikana tehtaaseensa 20 miljoonaa euroa. Tuotanto kasvaa tasaisesti, ja siksi uusimpana kehityskohteena on ollut Riihimäen uusi varasto, jonka VR Transpoint rakensi Adaraa varten.

– Liikenteellisesti Riihimäki oli hyvä paikka, siitä on hyvät yhteydet joka suuntaan. Varasto on meidän tontillamme ja me vastaamme sen koko logistisesta toiminnasta”, Häkkinen kertoo.

Keskustelu kulkee yli yritysrajojen

Katja Törmä on ollut töissä aaltopahvitehtaalla yli 30 vuotta. Hänellä on perspektiiviä arvioida yhteistyötä.

– Ihmiset ovat tärkein asia ja olen siksi tykästynyt yhteistyöhömme. VR Transpointin henkilökunta on enemmänkin työkavereitamme, en ajattele heitä niinkään ulkopuolisina. Henkilöt ovat aika vakiintuneita, ja jos vaihdoksia onkin tapahtunut, aina on tullut mukavia ihmisiä tilalle.”

Törmän mukaan toiminta sujuu hyvin omalla painollaan.

– Palavereita pidetään, mutta niissäkin todetaan usein, ettei kovin monta asiaa ole jäänyt ratkottavaksi. Käytännön asiat ratkeavat yleensä päivittäin aina, kun niitä tulee eteen.”

Yhteistyö sujuu myös toisesta suunnasta katsottuna.

– Ilmapiiri on rakentava ja vuoropuhelu erinomaista. Pyrimme aina löytämään ratkaisut, jotka palvelevat tehokkaasti puolin ja toisin sekä tietysti viime kädessä Adaran asiakkaita”, sanoo VR Transpointin tuotantopäällikkö Sami Tapio.

– Toiminta on hyvin vakiintunutta, mutta koko ajan parannamme erityisesti sitä, että tietoa jaetaan puolin ja toisin.”

Kärjessä teknologia ja turvallisuus

Toiminnan kehittämisessä tärkeässä roolissa ovat erilaiset sähköiset rajapinnat VR Transpointin ja Adaran välillä. Reaaliaikaisempi tieto helpottaa kaikkien toimintaa. Siinä auttaa Logistics360-palvelu, jonka kautta kulkee ajantasaista tietoa siitä, missä tavara liikkuu ja mitä tilauksia on menossa mihinkin kyytiin.

Tällä hetkellä Adaralla järjestelmää käyttää kymmenkunta ihmistä.

– Käyttö on vielä alkumetreillä, mutta olemme kauhean tyytyväisiä. Saamme palvelun kautta seurattua liikennettä sekä reagoitua, jos jotain poikkeavaa tapahtuu”, Katja Törmä sanoo.

VR Transpoint saa tunnustusta Törmältä myös työturvallisuusasioiden hoitamisesta.

– VR Transpoint erottuu monista toimijoista työturvallisuuden tasollaan, joka on meillekin yksi tärkeimmistä asioista.”

Saamme palvelun kautta reagoitua nopeasti, jos jotain poikkeavaa tapahtuu.

Sami Tapio kertoo, että työturvallisuusasioita käydään säännöllisesti läpi kumppaniverkoston kanssa.

– Teemme esimerkiksi lastaus- ja purkupaikoille turvallisuuskävelyjä, joissa pyritään havainnoimaan toimintaympäristöä sekä kuljettajan että asiakkaan silmin. Kuljettajilla on hyvä olla selkeät odotusalueet, joilla ei ole törmäysriskiä lastausta tekevien trukkien kanssa ja josta kuljettajat voivat kommunikoida lastaajien kanssa.”

Uusia käyttövoimia pohditaan

VR tutkii koko ajan aktiivisesti maantiekuljetusten vaihtoehtoisia käyttövoimia. Se pystyy isona konsernina viemään asioita eteenpäin, ja myös Adara Pakkkaus on kiinnostunut samoista asioista.

– Meidän tuotteemme jo itsessään ovat kierrätettäviä ja haluamme vastuullisuusohjelmamme mukaisesti olla mukana hiilijalanjäljen pienentämisessä kaikessa, missä vain pystymme”, sanoo Katja Törmä.

Raskaan kaluston vaihtoehtoisia ja potentiaalisimpia käyttövoimia ovat tällä hetkellä tutkittavana oleva sähkö sekä tulevaisuudessa mahdollisesti vety tai synteettiset polttoaineet.

– Erityisesti Adaran kohdalla, jonka tuotteet ovat kevyitä, sähkö on varteenotettava vaihtoehto jo tällä hetkellä”, Antti Häkkinen miettii.