Kun logistiikka ratkaisee

Radio-ohjaus vaatii tukevan jalansijan – kaikki tavaravaunut uudistetaan

16.3.2017

Radio-ohjaus on jo yleinen käytäntö vaihtotöissä. Kauko-ohjauslaitteita käyttävät vaihtotyöjohtajat ja veturinkuljettajat pystyvät nyt ohjaamaan liikkeessä olevia juniaan riittävän suurilla astinlaudoilla seisten, sillä yli tuhanteen raakapuuvaunuun on jo tehty radio-ohjauksen vaatimat turvallisuusmuutokset.

Nykyisin vaunujen vaihtotöitä hoitavat veturinkuljettajat ja vaihtotyöntekijät ohjaavat usein veturiaan kauko-ohjauslaitteella.

Ajoittain veturi työntää jopa 500 metriä pitkää vaunuletkaa takaa päin. Silloin kuljettaja seisoo letkan kärjessä olevan vaunun astinlaudalla. Näkymä sieltä on selkeä, ja kuljettaja pystyy säätelemään veturinsa liikkeitä tarkasti.

Paremmat työolosuhteet nopeuttavat vaihtotöitä

Vaunujen turvallisuusmuutosten jälkeen kuljettaja pysyy myös turvallisesti ja mukavasti liikkuvan vaunun kyydissä.

Astinlautojen kokoa on kasvatettu, ja kyydissä pysymisen varmistavat kaiteet on muotoiltu uudelleen. Niistä saa nyt hyvän otteen esimerkiksi kyynärvarrella, jolloin kädet jäävät vapaaksi kauko-ohjauslaitteen tai radiopuhelimen käyttöä varten. Kun työolosuhteet paranevat, vaihtotyöstä tulee sujuvampaa ja turvallisempaa.

Lisäksi vaunujen näkyvyyttä on parannettu heijastinteippauksilla. Sivuteippaukset parantavat näkyvyyttä tasoristeyksissä, päätyteippausten ansiosta lähestyvän vaunuletkan näkee helpommin silloinkin, kun veturi työntää junaa.

– Työolosuhteet ja työturvallisuus ovat parantuneet huomattavasti. Kuljettajat pystyvät nyt keskittymään tärkeimpään eli tähystämiseen ja junan ohjaamiseen, sanoo VR Transpointin puuraaka-ainelogistiikan tuotepäällikkö Tapio Korhonen.

Metsä Groupin logistiikka-asiantuntija Jukka Huttunen on samaa mieltä:

– Muutokset on tehty oikeisiin kohtiin. Kauko-ohjaus on nyt ehdottomasti entistä turvallisempaa.

Oikea lastaus tärkeää

Jukka Huttunen vastaa Metsä Groupin raakapuuliikenteestä Keski-Suomen alueella.

– Suurin osa puuraaka-aineesta ajetaan nykyisin metsästä suoraan vaunuun. Useimmilla lastauspaikoilla autonkuljettaja lastaa junan. Joillain asemilla käytämme urakoitsijoita.

Huttusen mielestä puun lastaukseen ei sisälly suuria turvallisuusriskejä.

– Henkilöön kohdistuvia riskejä ei kovin helposti synny. Tärkeintä on kuormata vaunut huolellisesti niin, että pölkyt eivät tule yli vaunun päädystä tai sivuilta.

Tehtaan päässä riskit ovat toisenlaisia. Vaunut puretaan turvallisesti suurilla koneilla, ja suurimmat riskit liittyvätkin liikenteeseen. Junien lisäksi tehdasalueilla liikkuu rekkoja, henkilö- ja pakettiautoja ja erilaisia työkoneita, jotka ylittävät aika ajoin kiskot ylikäytäviä pitkin. Työtä tehdään usein pimeässä tai muuten huonossa näkyvyydessä.

– On erittäin tärkeää, että vaihtotyönjohtaja pystyy tähystämään esteettä ja ohjaamaan junaa ilman viiveitä, Tapio Korhonen painottaa.

Jatkuvaa turvallisuuden parantamista

Turvallisuus ja sen kehittäminen ovat vakioaiheita VR Transpointin ja Metsä Fibren palavereissa.

– Jos poikkeamia tai palautetta tulee, niihin reagoidaan välittömästi. Kaiken kaikkiaan yhteistyö sujuu hyvin. Tieto kulkee ja asioista keskustellaan, Jukka Huttunen sanoo.

Turvallisuusmuutokset:

  • Uudet astinlaudat ja kaiteet
  • Heijastinteippaukset kylkiin ja päätyihin
  • VR Transpointilla on noin 8 500 vaunua, joista noin 7 400 tullaan varustamaan uusilla ratkaisuilla
  • Nyt muutostyöt on tehty yli 3 500 vaunuun