Kun logistiikka ratkaisee

Vientiin meneviä paperirullia lastataan Cargo East Terminalissa.

Vientiin meneviä paperirullia lastataan Cargo East Terminalissa.

VR Transpoint on sitoutunut vahvasti Kouvolaan

7.4.2016

Hyvät yhteydet kaikkialle kotimaahan ja Venäjälle, tehokas ratapiha sekä vientiä palveleva Cargo East Terminal luovat pohjan toiminnan tulevalle kehittämiselle.

Kouvolan painoarvo on erittäin suuri sekä rautatie- että maantielogistiikalle.

”Kouvola on todellinen raideliikenteen solmukohta, linkki itään ja satamiin. Laaja ratapiha mahdollistaa osaltaan tehokkaat kuljetukset. Lisäksi Kymenlaaksossa on vankka metsäteollisuuden keskittymä”, kuvailee avainasiakaspäällikkö Keijo Petelius.

”On hyvä huomata, että täällä myös investoidaan. Sunilassa otetaan sellusta enemmän irti, ja Kuusankoskelle on rakennettu uutta kapasiteettia. Tässä mielessä näemme tulevaisuuden valoisana.”

Petelius korostaa, että metsäteollisuuden vientiväylistä on syytä pitää hyvää huolta.

”Kouvolasta Kotkaan ja Haminaan, Vainikkalaan sekä Imatralle johtavien ratojen läpäisykyky on varmistettava. Lisäksi Kouvolan ratapihan laskumäkitekniikan parantaminen toisi merkittävästi lisää tehokkuutta toimintaan.”

Liikennemuotojen yhteistyötä

Myös maantieliikenteessä Kouvolan sijainti ja yhteydet ovat erinomaiset.

”Kouvolan seudun väylien läpäisykyvyn merkitys on meille aivan oleellinen asia. Pääosin tiet vetävät hyvin, mutta Helsinkiin johtavan liittymän parantamista sopisi miettiä”, sanoo massatavaralogistiikan johtaja Harri Keihänen.

VR Transpointin massatavaralogistiikka on kehittänyt toimintaansa Kouvolassa vuosien ajan.

”Olemme investoineet  ja rakentaneet terminaalikapasiteettia. Investoinnit ovat juurruttaneet meidät Kouvolaan entistä vahvemmin.”

”Vaikka tiedon sähköistyminen vähentää sijainnin merkitystä, pyrimme olemaan vahvoja maakunnassa. Jatkossa Kouvolaan pyritään keskittämään lisää kuljetusten suunnittelua ja kaluston ohjausta.”

Keihänen korostaa, että Kouvolassa on jo nykyisellään erinomaiset mahdollisuudet maantie- ja rautatielogistiikan yhdistämiselle.

”VR Transpoint haluaa olla massatavaran kuljettaja niin maanteillä kuin raiteillakin. Toteutamme toisiaan täydentäviä logistisia palveluja ja hiomme liikennemuotojen yhteistoimintaa saumattomaksi. Meillä on yhtiönä ainutlaatuinen mahdollisuus hoitaa yhdeltä luukulta molemmat asiakastarpeet.”

Todellinen sisämaan satama

Kouvolaa on usein sanottu sisämaan satamaksi. VR Transpointille se onkin todellisuutta vientiä palvelevan Cargo East Terminalin ansiosta. Terminaalissa kootaan eri puolilta maata saapuvia massatavaralähetyksiä yhteen suuremmiksi vientieriksi.

”Terminaalin toiminta on vastannut odotuksia. Ainoa huolemme on Venäjän heikko taloustilanne, joka on pakottanut meidät ja asiakkaamme uudistumaan ja hakemaan uusia markkinoita ja tuoteryhmiä. Myönteistä tässä kehityksessä on se, että terminaali palvelee nyt myös länsivientiä.”

Venäjän epävarmoista näkymistä huolimatta investoinnit Kouvolan seudun logistiikkapalveluihin näyttäisivät jatkuvan.

Suuri osa Transpoint Internationalin kansainvälisen maantielogistiikan toiminnoista on siirretty Kotkasta Kouvolaan. Kouvolasta käsin hoidetaan kuljetuksia, huolintaa sekä varastointia Venäjälle ja IVY-maihin.

”Juuri nyt täällä on suunnitelmia laajentaa logistiikka-aluetta. Jos ja kun jotain uutta tehdään, pitää suunnitella yhteistyössä mahdollisimman tehokkaat ratkaisut”, Keijo Petelius sanoo.

 

VR Transpoint on mukana teollisuuden ja tekniikan Stop+Go-ammattitapahtumassa Kouvolassa 20.-21.4.2016. Tule kuuntelemaan avainasiakaspäällikkö Keijo Peteliuksen puheenvuoroa 20.4. klo 11. Aihe on ”VR Transpoint asiakkaan toimitusketjussa”. Seminaareihin ilmoittautuminen tapahtuu tapahtuman ilmoittautumisen yhteydessä. Tapahtuma ja seminaarit ovat kävijöille maksuttomia.